יזמות זה לא רק ידע מקצועי זו גם בגרות נפשית
Alex Perelman Photographer © AP Studio

יזמות זה לא רק ידע מקצועי זו גם בגרות נפשית

איך יוצאים לעצמאות כשיש לכם ג'וב נחשק ביד אבל עולם היזמות קורא לכם ובוער בכם? במקרה של שלי אגרונין – לאט ובטוח. אחרי למעלה מעשור בתחום בתור שכירה היום היא בעליו הגאים של מותג קיפולי מתכת מוצלח. אז איך היא עשתה את זה?

לפני 9 חודשים שלי אגרונין עשתה מעשה נועז למדי והתחילה בתהליך של כניסה לעולם היזמות. בהחלט לא דבר של מה בכך בעולם העיצוב התחרותי והקשוח. על אחת כמה וכמה כשיש לך ג'וב בסטודיו איגלו, שאחראי על כמה מהעיצובים הבולטים בשנים האחרונות דוגמת עציצי גרינבו למעקות.

"זה היה מקום העבודה הכי נוח, מחבק וכייפי. למדתי בו הרבה על התעשייה ועל תהליך היזמות. זה כיף לראות איך מישהו מגיע מסקיצה על מפית למוצר מדהים שנמכר בכל מקום בעולם. אבל אחרי 10 שנים במשרד החלטתי שאני חייבת לעשות שינוי. זאת הייתה הרגשת בטן", מספרת אגרונין ומדגישה שגם במבט לאחור היא לא הייתה מקדימה את השלב היזמי בחייה. "יזמות זה לא רק ידע מקצועי זו גם בגרות נפשית. לפני 7-6 שנים לא הייתי מספיק בשלה לצאת לתהליך הזה, גם אם היה לי את הידע".

אגרונין סיימה את לימודיה באמצע שנות האלפיים במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל ואת צעדיה הראשונים עשתה אצל מיקי גנור, מהסטודיות הוותיקים בארץ. "תמיד אמרתי שבבצלאל למדתי עיצוב ואצל מיקי גנור למדתי תעשייתי", היא צוחקת.

צילום: יורם אשהים // Rosseto Serving Solutions // IIgloo Design
מתקן  לתחום הקייטרינג שמאפשר לתת טעם למים ללא תוספות של ממתיקים או חומרי טעם לא רצויים.
אחד הרעיונות שעמדו מאחורי הצורניות של המוצר הוא פחת כמעט אפסי. שהמוצר עשוי מפסים של אקריליק מה שמנצל בצורה מיטבית את הלוחות של חומר הגלם. 
השנה מוצר זכה בA Design
Igloo Design

ההחלטה לצאת לדרך עצמאית הגיעה כשגילתה בסטודיו איגלו את עולם קיפולי וחיתוכי המתכת. "היה לנו לקוח קבוע מארצות הברית שאני ממשיכה לעבוד איתו עד היום. בשבילו למדתי הכול על חיתוכי המתכת – והתאהבתי. עד אז לא ידעתי כלום. עשיתי מאות מוצרים כאלו שיצאו לשוק וכל פעם זה הקסים והדהים אותי. כל פעם שהייתי מקבלת פרויקט בחיתוכי מתכת זה היה יום חג".

"אחרי חצי שנה ירדתי לחצי משרה. מאוד קשה לעזוב מקום עבודה טוב וכיפי וללכת לאי ודאות כללית. גיבשתי כל מיני כיוונים אבל חזרתי למתכת האהובה שלי". חלק מתהליך היציאה לעצמאות כללה גם לימודים בקורס יזמות. "לי היה מאוד חשוב לקחת את הקורס הזה, ראשית כי הוא תרם לי הרבה וגם בגלל שפגשתי שם עוד שלושים אנשים שנמצאים פחות או יותר במקום שאני נמצאת והם יכלו לחלוק הרבה דברים".

פמוט WALLABY //kano

כמה מהיזמים שבהם נתקלת בעבודה שלך בסטודיו היו מעצבים?

"מעט מאוד. רובם הם פשוט אנשים עם חזון ורעיון או כאלו שרוצים לעשות שינוי בחיים".

WALLABY // צילום: אלכס פרלמן

אז מאיזה תחומים הם מגיעים?

"אין תחום ספציפי. כשעבדתי בסטודיו הדבר היחיד שעזר לי לדעת אם הרעיון יצליח או לא, זה לא הרעיון עצמו אלא הברק בעיניים. היו אנשים שבאו עם תשוקה. גם אם הרעיון היה בסיסי וזו לא הייתה המצאת הגלגל, הם ידעו איך לקחת את האנרגיה הפנימית שלהם ולקדם את הרעיון".

אחרי תהליך הדרגתי של יציאה לעצמאות הקימה אגרונין את מותג Wallaby, שמתמחה בעבודות כיפופי מתכת, או אוריגמי מתכת, כפי שהיא מכנה זאת. המוצרים של המותג עשויים ממתכת דקה, פליז, נירוסטה או אלומיניום. הם מגיעים ללקוח שטוחים כמו דף ובעזרת הוראות הרכבה מתקבל מוצר תלת ממדי שימושי.

"התחלתי עם שלושה פמוטים שלאחד מהם קראתי 'פמוט לאנשים יצירתיים', כי הוא המוצר היחיד שמגיע בלי הוראות הרכבה. אחרי זה עשיתי סדרה של פסלוני דובים שהרבה אנשים קונים אותם בתור מתנה, ועכשיו יצא מוצר חדש בשיתוף חנות מוצרי מתנות בארצות הברית בהשראת השור המסתער בוול סטריט בניו יורק".

בעבודה שלך בתור שכירה ידעת מי הלקוח ואז עבדת על מוצר. עכשיו את עובדת הפוך – את מייצרת מוצר ואז פונה ללקוח.

"לא מדויק, כי יש לי קהל יעד שהגדרתי מראש. פנו אליי למשל כמה יועצי השקעות שביקשו שאעשה את פסלון השור עם הלוגו שלהם. זאת דלת שנפתחה לי. אני מגיעה לפעמים לחנות אחת ונפתחות לי עוד דלתות. זה אפקט דומינו מדהים".

WALLABY // צילום: אלכס פרלמן

איך את מבינה מה השוק רוצה או מה המוצר הבא שלך?

"על כל מוצר שיוצא יש עוד 6-5 שמגיעים רק לשלב הפרוטוטייפ. אני קוראת לזה בית קברות של מוצרים. אני משתדלת לשאול בחנויות כי הם העיניים והאוזניים שלי. אני מסתכלת המון באינטרנט וגם בודקת סטטיסטיקות של איביי ואמזון. בסופו של דבר המוצרים שלי הם מותרות והמטרה היא לגרום למישהו להגיד 'אני רוצה את זה'".

WALLABY // צילום: אלכס פרלמן

מה דעתך על גל המעצבים שטוענים שהם לא רוצים לקחת יותר חלק בייצור מוצרים?

"התפקיד שלנו הוא לפתח מוצר בצורה הטובה ביותר, שהוא לא יהיה מזיק לסביבה ושהייצור שלו יהיה ידידותי. זו אחת הסיבות שבחרתי במתכת – זה חומר שניתן למחזר".

הטיפ של שלי אגרונין למעצב המתחיל:

להפיץ את השמועה. "כל פעם שיזם הגיע לפגישת היכרות בסטודיו שבו עבדתי אחת השאלות הראשונות שעלו היא מה יקרה אם יעתיקו ממני. אני תמיד נתתי את אותה תשובה – אם הצליחו להעתיק את אייפון כנראה שגם אותך יעתיקו וזה סימן טוב. אפשר להעתיק כל דבר גם אם אגן על זה באלפי פטנטים אך אין זה אומר שלא כדאי להגן על המדגם/פטנט כל עוד ישנה כדאיות כלכלית".

עריכה: מיטל רז.

כתיבת תגובה